تبلیغات
WWW.ECUE.IR - چگونه دستگاه عیب یاب اطلاعات خودرو را از ECU دریافت می‌كند؟
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب سایت
  
WWW.ECUE.IR
مهندس داریوش اختراعی 09388848722


ساختار پیچیده خودروهای امروزی و استفاده از عناصر هوشمند مانندپردازنده‌های سریع و دقیق الكترونیكی، سنسورها و عملگرهای الكتریكی، كار تعمیر و خدمات پس از فروش را برای خودروسازان دچار تحولی جدی كرده است؛ به گونه ای كه دیگر نمی توان بدون وجود دستگاه عیب یاب (Scan Tool) چنین خودروهایی را تعمیر و عیب یابی كرد. آشنایی با نحوه عیب یابی و اشكال زدایی یك سیستم انژكتوری از ضروریات اولیه‌ای است كه هر تعمیركار باید از آن اطلاع داشته باشد، در این نوشتار سعی داریم بطور مختصر شما را با این موضوع آشنا کنیم. 

چگونه دستگاه عیب یاب اطلاعات خودرو را از ECU دریافت می‌كند؟

 
ارتباط دستگاه عیب یاب با ""ECU در تمام خودروهای انژكتوری به صورت ارتباط سریال است؛ یعنی اطلاعات از طریق یك (یا دو) سیم بین ECU و دستگاه عیب یاب رد و بدل می شود. چگونگی تبادل اطلاعات بین دستگاه عیب یاب و كنترل كننده مركزی (ECU) را "پروتكل ارتباطی" می‌نامند و برای آن استانداردهای مختلفی تعریف شده است.
در یكی از این استانداردها، دستگاه عیب یاب با ارسال كدهای معینی از ECU درخواست اطلاعات می‌کند كه این كدها برای هر درخواست متفاوت است. سپس ECU با بررسی كدهای دریافت شده، نوع درخواست دستگاه عیب یاب را تشخیص داده و اطلاعات مورد نظر را ارسال می‌كند. مسیر اتصال دستگاه عیب یاب به دسته سیم خودرو از طریق "كانكتور عیب یاب" امكان پذیر است. این كانكتور معمولا زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد، البته در بعضی از خودروها ممكن است در محفظه موتور( خودرو پراید انژكتوری كیا) قرار داشته باشد. یكی از پركاربردترین كانكتورهای عیب یابی، كانكتور OBD-II است كه شكل آن در زیر آورده شده است.
 

ساختار عیب یابی در ECU

 
در خودروهای انژكتوری،ECU  نقش یك كنترل كننده پیچیده الكترونیكی را بازی می‌كند؛ به گونه ای که در هر لحظه، اطلاعات خودرو را از سنسورهای مختلفی كه به آن متصل است، نظیر سنسور دور موتور و سنسور دمای آب موتور دریافت كرده و سیگنال های مناسب را به خروجی هایی مانند انژكتورها و كویل اعمال می‌كند. عیب یابی چنین مجموعه پیچیده‌ای بدون ابزارهای الكترونیكی اگر غیر ممكن نباشد، بسیار سخت و مشكل است. به همین منظور، كلیه قطعات الكترونیكی كه در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یك خروجی هستند كه در صورت ایجاد عیوب احتمالی، سیگنالی را به كنترل كننده مركزی یا ECU ارسال می‌كنند.ECU  پس از دریافت سیگنال خطا، دو كار انجام می‌دهد؛ یعنی با وجود عیوب گزارش شده، بهترین روش را برای ادامه كار موتور انتخاب کرده و سپس این عیوب را در قالب كدهای خطا یا DTC (Diagnostic Trouble Codes) به دستگاه عیب یاب گزارش می‌دهد و همزمان چراغ عیب یاب یا MIL را برای آگاهی راننده روشن می كند.
 بنابراین در اغلب موارد، عیوب ایجاد شده در سیستم را عناصر الكترونیكی داخل ECU تولید كرده و به پردازنده مركزی ECU گزارش می‌دهند و در واقع عیب‌یاب، فقط گزارشات ECU یا كدهای خطای ارسال شده را به تعمیركار ارائه می‌کند.

آیا كد خطا یا DTC به تنهایی برای عیب یابی یك خودروی انژكتوری كافی است؟
پاسخ این سوال منفی است زیرا امكان دارد خودرو دارای اشكالاتی در قطعات مكانیكی باشد كه در این حالت ECU قادر به ارسال كد خطایی به دستگاه عیب یاب نیست؛ مثلا شكستگی شمع، شكستگی در پیستون و وجود نشتی هوا در مانیفولد ورودی و ...
در این مواقع چگونه می‌توانیم اشكال خودرو را پیدا کنیم؟ درست است كه ECU نمی‌تواند این گونه عیوب را مستقیم تشخیص دهد اما سازندگان ECU برای تشخیص این نوع اشكالات چاره‌ای اندیشیده‌اند و آن این است كه ECU علاوه بر ارسال كدهای خطا به دستگاه عیب یاب، نقاط كار خودرو (مقادیر پارامترهای عملكردی سنسورها و عملگرها) را نیز به دستگاه عیب یاب گزارش می‌دهد، مانند دمای آب موتور، دور واقعی موتور، مقدار مطلوب دور موتور و زاویه جرقه شمع. در این حالت می‌توان با ملاحظه نقاط كاركرد خودرو و بررسی و مقایسه آنها با  محدوده‌های مجاز عملكردی، اشكال مورد نظر را یافته و برطرف کرد. به عبارت دیگر اولین كاری كه هر تعمیركار در عیب یابی خودروهای انژكتوری باید انجام دهد عبارت است از خواندن مقادیر پارامترهای سیستم و مقایسه آن با مقادیر مجاز عملكردی.
علاوه بر این، در اغلب ECU های امروزی قابلیتی به نام "تست عملگر" وجود دارد كه به كمك آن عیب یابی خودرو، آسان تر می‌شود. این قابلیت به این صورت است كه دستگاه عیب یاب تقاضای انجام تست یك عملگر را از ECU می‌کند؛ سپس ECU با توجه به شرایط تست عملگر مورد نظر ( كه اغلب در حالت سوئیچ باز- موتور خاموش است) شروع به آزمایش عملكرد آن عملگر می‌کند. با انجام این تست دو هدف برآورده می‌شود. اول آنكه صحت ECU و سیم ارتباطی بین عملگر و ECU مشخص می‌شود و دوم آنكه خود عملگر تست می‌شود.

آشنایی با منوی اصلی یك دستگاه عیب یاب
بطور خلاصه در منوی اصلی هر دستگاه عیب یابی، عبارات زیر به چشم می‌خورند:

 
در منوی Identification معمولا شناسه ECU و یا شماره برنامه كالیبراسیون EC وجود دارد. تعمیركار با استفاده از این منو، از شماره برنامه كالیبراسیون موجود در ECU آگاهی پیدا می‌كند تا در صورت قدیمی بودن برنامه، بتواند برنامه ECU را به‌روز (Update) کند. البته در برخی از دستگاه های عیب یاب قابلیت Downloading وجود دارد؛  یعنی می‌توان برنامه ECU را از طریق دستگاه عیب یاب تغییر داد.
در منوی Service Data مقادیر پارامترهای سیستم انژكتوری از قبیل دور موتور، دمای آب موتور و فشار داخل مانیفولد وجود دارد و تعمیركار با مراجعه به این قسمت از صحت كاركرد خودرو اطمینان پیدا می کند.
در منو Read Faults می‌توان خطاهای موجود در سیستم را مشاهده كرد. همانطور كه توضیح داده شد، دستگاه عیب یاب فقط كدهای موسوم به DTC را از ECU دریافت می‌کند. این كدها در داخل پردازنده دستگاه عیب یاب ترجمه شده و عبارات متناسب با آن برای تعمیركار نمایش داده می‌شود. مثلا كد خطای سنسور، دمای هوای 112 است. دستگاه عیب یاب با دریافت این كد از ECU متوجه وجود اشكال در سنسور دمای هوا شده و عبارت زیر را نمایش می‌دهد:
P112. Air Temperature Sensor Fail
حرف P یا (Present) در عبارت بالا یعنی خطا در سیستم وجود دارد. اگر M (Memory) نمایش داده شود یعنی این اشكال وجود داشته، برطرف و در حافظه سیستم ثبت شده است.   
در منوی Erase Faults تعمیركار می‌تواند كدهای خطایی كه در حافظه ECU ثبت شده است را پاك كند. به عبارت دیگر وقتی خطایی در سیستم انژكتوری رخ می‌دهد، DTC مرتبط با آن در حافظه ECU ثبت شده و همزمان به دستگاه عیب یاب ارسال می‌شود؛ حتی اگر اشكال مذكور رفع شود، DTC مرتبط با آن از حافظه ECU پاك نمی‌شود تا تعمیركار با استفاده از دستگاه عیب یاب این حافظه را پاك كند. حسن این كار این است كه همیشه تاریخچه‌ای از خطاهایی كه تاكنون در سیستم انژكتوری اتفاق افتاده است در حافظه ECU وجود دارد. البته در بعضی از سیستم ها، ECU اجازه می‌دهد با روش هایی كه برای هر سیستم تعریف شده است؛ بدون دستگاه عیب یاب، حافظه خطا را پاك کرد.
 در منویActuator Test  می‌توان عملگرهای سیستم را به صورت جداگانه تست و بررسی کرد. این قابلیت كمك فراوانی در یافتن و رفع عیب یك سیستم انژكتوری می کند.

آیا مواردبالا برای عیب یابی یك خودرو انژكتوری كافی هستند؟
گرچه با در دست داشتن منوی اصلی دستگاه عیب یاب بسیاری از اشكالات ایجاد شده در سیستم را می‌توان برطرف کرد، اما پاسخ این سوال منفی است زیرا اشكالاتی در سیستم انژكتوری وجود دارد كه نه برای آنها كد خطایی وجود دارد و نه می‌توان با دیدن پارامترهای سیستم به وجود آنها پی برد. در این حالت با استفاده از ابزارهای اضافی نظیر اسیلوسكوپ جهت مشاهده و اندازه‌گیری سیگنال های الكتریكی، مولتی‌متر جهت اندازه‌گیری ولتاژ و جریان الكتریكی نقاط مختلف، تست های اهمی، اتصال كوتاه و دیودی، دسته سیم تست سیستم انژكتوری و از همه مهمتر دیاگرام الكتریكی سیستم انژكتوری، می‌توان نقاط معیوب را تشخیص داده و عیوب آن را برطرف کرد. البته این كار نیاز به مهارت و آموزش های اولیه در ارتباط با دستگاه های ذكر شده دارد. هنگام استفاده از دستگاه های مذکور و برای دسترسی آسان تر به پین های ECU از یك رابط به نام"BOB" یا Break OutBox استفاده می‌شود. این وسیله مابین ECU و دسته سیم خودرو نصب شده و امكان استفاده راحت از پین های ECU را فراهم می‌کند. در زیر، شكل دستگاه اسیلوسكوپ و مولتی متر، آورده شده است. در برخی دستگاه های عیب یاب، این دو دستگاه در یك مجموعه قرار داده شده اند.
 
 

آیا می‌توان اطلاعات دریافت شده از ECU را ذخیره و بازیابی كرد؟
یكی دیگر از امكاناتی كه در دستگاه های عیب یاب تعبیه می‌شود، قابلیت ذخیره، امكان چاپ و رسم نمودار متغیرها و پارامترهای سیستم است. با استفاده از این امكانات می‌توان متغیرهای سیستم انژكتوری را تحلیل و بررسی کرد؛ این امكانات در مواقعی اهمیت پیدا می‌كند كه سرعت تغییرات برخی از پارامترها بالا بوده و نمی‌توان بدون ذخیره سازی، آنها را تحلیل كرد. با قابلیت رسم نمودار، می‌توان چند پارامتر را به صورت بصری مقایسه و بررسی كرد.

 
 به طور خلاصه دستگاه های عیب یاب به گونه ای طراحی و ساخته می‌شوند كه تا حد امكان كار تعمیر و عیب یابی خودرو را تسهیل کنند. نکته قابل توجه این است که لزوما هر دستگاه عیب یاب تمام منوی ذكر شده را ندارد، بلكه بسته به كاربرد آن ممكن است فقط بخشی از قابلیت ها را داشته باشد، اما باید توجه كرد كه مهمترین نكته در عیب یابی یك خودروی انژكتوری، صرفنظر از داشتن یك دستگاه عیب یاب خوب، دانش و تجربه برای شناخت سیستم انژكتوری لازم است؛ یعنی تا تعمیركار شناخت كافی نسبت به سیستم انژكتوری نداشته باشد، با وجود دستگاه پیشرفته عیب یاب نیز نمی تواند سیستم را اشكال زدایی کند.

درباره سایت
به سایت ECU خوش آمدید.
سیستم کامپیوتر خودروها
نصب - خرید و فروش ECU
---------------
مهندس داریوش اختراعی
09388848722
---------------
Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال می کند. سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...
موضوعات
آخرین مطالب
نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
پایگاه اطلاع رسانی رسمی مؤسسه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان

شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز
سامانه اطلاع رسانی پیام کوتاه مؤسسه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان 

 



 

 



پشتیبانی